lördag 30 november 2013

Varde LED

Eftersom jag nu tänkt revolutionera all småskalig Hydroponisk odling så kommer jag inte att spela med säkra kort utan beställde ett gäng kallvita LEDspottar från Kina för att bygga ljusramp av.

Naturligtvis lyckades jag beställa socklarna från en annan, långsammare och dyrare, leverantör så det blir förmodligen lysrör tills socklarna behagar dyka upp, om alls.


Endera dagen ska jag kolla upp vad det rekommenderas för våglängder och ljusstyrka på odlingslampor. Kanske kallvita LEDspottar är helt fel ute :)
Dessa är iaf märkta med 6000-6500K och 560Lumen. 
Effekten är 3x3W och jag tänkte ha 8st i ljusrampen.

Orsaken att jag inte beställde 4*3W/st eller kraftigare, beror helt och hållet på de transformatorer jag har tillgängliga från att ha bytt ut i boningshuset.

Notera. Förpackningen anger
Voltage: DC 12V 50/60Hz
DC är ju likspänning så varför ange frekvens. Sanningen är väl att man nog kan använda AC, växelspänning, också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar